din Faptele Apostolilor


Am citit de multe ori cartea Faptele Apostolilor fără să fiu atent la câteva aspecte importante. Citeam cărţile Scripturii cu hermeneutica “ortodoxă”(adevărată) a bisericii din care făceam parte.
Prima dată am citit despre ele în Unity and Diversity in the New Testament a lui James Dunn.
La vremea aceea mi s-a părut îndrăzneţe afirmatiile teologului britanic, şi le-am pus pe seama trecutului lui cu teologia liberală.
Am mai dat de doi( sigur sunt mai mulţi, atâţia am găsit eu) care vorbesc despre acelaşi lucru; David Gooding şi Justo Gonzales.

Obişnuim să idealizăm biserica primară. Toţi ne aducem aminte de îndrăzneala lui Petru în faţa autorităţiilor evreieşti a vremii, convertirea în masă a credincioşilor, împărţirea bunurilor, etc.
Şi predicile sunt bucuroase de astfel de subiecte.
David Gooding ne îndeamnă să citim aşa cum e cartea. Că lucrurile lumii cu lucrurile spirituale sunt aproape egal amintite, şi atenţia noastră se cuvine să le-o acordăm amândoura. Că nu e vorba doar de împărţirea bunurilor ci şi de cumpărarea de ogor a lui Iuda. Nu doar de adevăr ,ci şi de minciuna lui Anania şi Safira. Nu era pretutindeni pace în comunitatea primară. Cartea Faptelor ne vorbeşte şi de disensiunile dintre creştinii evrei şi cei greci.
Aceşti creştini veneau din culturi deferite. La origini ambele grupe erau evrei, însă unii vorbeau limba şi ţineau obiceiurile strămoşilor, iar ceilalţi arătau o mai mare deschidere către influenţele elene.
Conflictul îl găsim in capitolul 6 din Fapte. Interesant este că apostolii( care toţi erau evrei) ca să aplaneze conflictul, alege şapte diaconi (toţi greci) ca să slujească la mese.

One thought on “din Faptele Apostolilor

  1. Interesant, nu? Si mie mi-a placut sa citesc si sa observ lucrurile si evenimentele asa cum sunt ele. Pana la urma e o carte narativa, descriptiva, iar daca anumite detalii sunt pomenite, n-ar trebui ignorate.

Leave a Reply

