Theotokos


Cinstirea Mariei, mama lui Iisus joacă un rol important în credinţa creştină şi viaţa Bisericii. Maria a fost numită de Sfinţii Părinţi Maica Domnului, Preacurata, Întru-tot-sfântă, Născătoare de Dumnezeu(Theotokos). O găsim şi în cântecele şi arta Bisericii .
În una din cele mai cunoscute rugăciuni Maria este cântată ca fiind : „mai cinstită decât heruvimii şi mai slăvită, fără de asemănare, decât serafimii”. În nici o slujbă şi aproape nicio rugăciune numele ei nu este omis. În arta Bisericii o găsim , în Apus şi Răsărit.
Într-o icoană celebră şi foarte răspândită, Maica Domnului îl poartă în braţe pe Pruncul Iisus, Acel care spune despre Sine că e „Calea”(Ioan 14,6) În limba greacă această se numeşte Fecioara Hodighitria: cea care arată calea. Din moment ce ea a dat viaţă trupească lui Iisus Dumnezeu, ea îi face părtaşi pe oameni la viaţa divină. Rolul ei de Mamă mijlocitoare ăşi găseşte fundamentul la Golgota, unde Iisus răstignit îi spune Maicii Sale, totodată şi lui Ioan: „Femeie, iată fiul tău” , iar uceinicului său : „iată mama ta”(Ioan 19,26-27). Panaghia- ce înseamnă „cea întru totul sfântă- Maica Domnului ne conduce la Panaghion, Cel întru totul sfânt!
Biserica i-a consacrat Maicii Domnului un cult de „supraveghere”, înălţând+o mai presus de toţi sfinţii şi de toate ierarhiile cereşti.
Locul Mariei este central în mântuire. Ioan Damaschin afirmă că numele Mariei de Theotokos încapsulează intreaga istorie a mântuirii. Mariologia, dogma despre Sfânta Maria, nu poate fi despărţită de hristologie, dogma despre Domnul Iisus Hristos. Ereticul Nestorie a negat calitatea Mariei de Purtătoare de Dumneyeu(Theotokos), pereclitând totodată dogma Întrupării Ipostasului divin al Fiului ei. Hristos Iisus s-a născut după umanitatea Sa din Fecioara Maria, pregătită de Duhul Sfânt să-L primească în pântecele ei pe Cuvântul lui Dumnezeu, care a venit în lume. Sfânta Maria e legată ireversibil de a doua Persoană a Dumnezeirii printr-o relaţie mamă-fiu.
Vladimir Lossky scrie că venerarea Mariei este unul dintre aspectele cele mai răspândite şi mai valoroase ale Tradiţiei Bisericii, în ciuda absenţei unei veneraţii speciale arătate eu în Scriptură. Venerarea Mariei de către ortodocşi se vede în poziţia ce o are ea în Liturghie. Rugăciunile liturgice se încheie în mod tipic cu formula: „pe Maica noastră preasfântă, curată,prea binecuvântată, mărită stăpâna noastră, de Dumnezeu născătoare şi pururea fecioară Maria, cu toţi sfinţii să o pomenim.Pe noi înşine ţi unii pe alţii şi toată viaţa noastră lui Dumnezeu Hristos să o dăm.”
Pe parcursul Liturghiei celor credincioşi, după ce preotul se rogă lui Dumnezeu pentru transformarea pâinii şi vinului, în Trupul şi Sângele lui Hristos, sunt auzite aceste rugăciuni în memoria sfinţiilor, în care Maria e lăudată astfel : „Cuvine-se cu adevărat să te fericim pe Tine Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită şi prea nevinovată şi Maica Dumnezeului nostru. Cea care eşti mai cinstită decât heruvimii şi mai mărită fără de asemănare decât serafimii care fără stricăciune pe Dumnezeu Cuvântul L-ai născut, pe Tine cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu te mărim.
Te preamărim pe Tine, adevărată Theotokos!

6 thoughts on “Theotokos

  1. S-a încercat schimbarea definiției theotokos puțin, în loc de „născătoare de Dumnezeu” dorindu-se a se traduce prin „purtătoare de Dumnezeu”. Greaca nu permite acest lucru, dar prefer această a doua denumire. În fond, orice creștin este purtător de Dumnezeu, de aceea am putea spune că ne asemănăm într-un oarecare sens cu Maria. Nu o numesc fecioară pentru că n-a mai fost după naștere.

  2. Maria i-a dat trup şi viaţa, L-a purtat în pântece, L-a iubit ca o mamă pe Iisus Hristos, Cel caruia ne închinăm şi îl adorăm. Am auzit predici cu analogia noastră cu Maria. Forţat. Ea i-a dat viaţa cu Duhul Sfânt. Că a fost fecioară a fost contestat de la început de gurile rele şi continuă să fie şi în contemporaneitate. Că nu a avut parte de bărbat în conceperea Domnului Iisus acceptăm prin credinţă. E o minune inexplicabilă, nerezonabilă, e o taină şi trebuie să o privim ca atare. Că a rămas fecioară după, nu avem „dovezi” biblice, ci doar tradiţionale. Însă nu e cinstit Beni demersul ăsta: să crezi Întruparea , că nu ai unelte raţionale să ţi-o dovedeşti ştiinţific, însă „apendix-ul” ăsta tradiţional al dogmei Întrupării să nu-l accepţi fiindcă nu-i raţional. E o minune fecioria după , cum a fost şi Întruparea.

    1. Îți spun de ce nu cred că nu a mai fost fecioară după deși nu vreau să fac mare caz din asta pentru că nu este un element esențial pentru mântuirea noastră (fiecare poate crede ce vrea în acest aspect).
      Matei 1:25: Dar n-a cunoscut-o, până ce ea a născut un Fiu.
      Cu siguranță a cunoaște (ginosko) se referă la relațiile sexuale. Obiecția Mariei din Luca 1:34 este că ea nu cunoaște (ginosko din nou), nu știe de bărbat. Evident, ea își susține virginitatea aici și spune că nu a întreținut relații sexuale.
      Revenind la primul verset, eu înțeleg că n-a cunoscut-o până când… Cu alte cuvinte, după acel moment a cunoscut-o. Dar, așa cum am spus, important este că toți cădem asupra virginității în momentul concepției și până la naștere.

      1. Da.E o hermeneutica rationala. Insa Church Fathers de la inceput au interpretat altfel asta. Eu o iau ca pe-o minune. Ma intreb Beni unde e linia de demarcatie intre ratiune si credinta cand judeci un text biblic?
        Scriptura e plina de minuni. Cum le interpretam? Cu hermeneutica noastra austera? Sa ne fereasca Dumnezeu sa ajungem ca un Rudolf Bultmann sa demitogizam textul sacru, sa nu mai credem in inviere, minuni, sau transcendenta. Nu e vorba de tine, vorbesc de ce a ajuns teologia liberala cu demersul ei hermeneutic, modern si stiintific.

  3. Nu știu exact de părinții Bisericii, dar știu că am textul în față. Minunea este că Hristos s-a născut dintr-o fecioară și acest lucru este cel mai importan, nu-l neg. Nu știu care ar mai fi minunea dacă Maria ar fi rămas fecioară după știind că era căsătorită. Din contră,dacă era căsătorită și nu-și îndeplinea îndatorirea față de soț atunci n-ar fi împlinit porunca lui Dumnezeu de a crește și de a se înmulți. În plus, știi foarte bine care era punctul de vedere al evreilor asupra faptului că nu ai copii.
    Mai mult de atât, cunoști bine controversa privitoare la frații sau „verișorii” Domnului Hristos.
    În ce privește demitologizarea, accept toate minunile și nu neg niciuna dintre ele atât timp cât este autentică. În faptul că Maria a rămas fecioară după fiind căsătorită nu văd o minune însă. Promit că nu mai spun nimic după acest comentariu și te las pe tine să ai ultimul cuvânt dacă vrei pentru că nu este o doctrină esențială și de aceea nu vreau să producă diviziune între noi🙂

    1. Stai liniştit Beni în ce priveşte diviziunea; argumentele tale le aveam şi eu când eram evanghelic şi ştiu ţi preţuiesc convingerile fiecăruia. Acum un penticostal n-o să creadă niciodată ca un catolic, că altfel nu s-ar mai numi astfel. Da, am citit comentariul lui Părintele Cleopa cu privire la verişorii Domnului Iisus, şi mi s-a părut exagerat. Am citit cartea lui Jaroslav Pelikan „Maria de-a lungul secolelor” şi mi-am dat seama că argumentele, credinţa că Maria a rămas fecioară şi după e mai mult teologică decât istorică. De aceea ţi-am zis Beni că noi credem chiar dacă nu avem dovezi. Ştiu că există un risc, si o să fim acuzaţi de un academician ca Bultmann ca suntem creduli şi puerili. Alexander Schmemann vorbeşte în cartea lui despre Maria, de abordarea asta exterioară, a dovezilor, care ne „duce la credinţă” : „ Cea mai simplă definiţie a abordării exterioare spune că aceasta depinde în întregime de existenţa unor dovezi. „Dovedeşte că există Dumnezeu, dovedeşte că Hristos este Dumnezeu, dovedeşte că există o altă lume…dovedeşte asta şi te voi crede. Dacă nu-mi vei dovedi, nu cred. Este suficient să reflectăm la toate aceste „dovezi” pentru a ne convinge bu doar că acest mod de abordare nu poate să ne conducă spre esenţa religiei, ci că este complet inadecvat vieţii în general, cu excepţia domeniului relativ restrâns al ştiinţelor naturale.”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s