Arhimandrit Sofronie


Dacă (acum sau mai târziu) nu vei cerca un întreg şir mari furtuni, când „valuri se suie până la ceriuri şi se pogoară pînă în adâncuri ” (Ps. 106:26) , dacă nu vei cunoaşte cât poate suferi sufletul omenesc când se află pe hotarul dintre vecinica mântuire şi vecinica pierzanie, de nu vei avea în parte experienţa muncilor iadului, dacă, fiind păstor al oilor lui Hristos, nu vei cerca prin trăire toate acestea, aunci niciodată nu vei cunoaşte nici dragostea dumnezeiască. Şi dimpotrivă, dacă acum vei trăi toate aceste dureri, ispite, furtuni, atunci dintru bun început sufletul matale se va îmbogăţi cu o neobişnuită, adevărată bogăţie duhovnocească, nestricăcioasă.
Mai târziu, dacă le vei fi trăit, cunoscând din sineţi în ce măsură este neputincios sufletul nostru, îngustă mintea, cât sântem de neputincioşi, fără ajutorul harului, nu numai să stăm pe calea cea dreaptă, ci să înţelegem unde este ea, şi îndeobşte a ne împotrivi păcatului sau a face ceva bun, mai târziu deci vei avea o inimă milostivitoarem pe nimeni pentru nimic osândind; ci vei dori fiecărui om, cu mare dragoste, fără făţărnicie, mântuirea, a te ruga pentru oameni, pentru lumea întreagă. Oricine va veni către mata după aceea – un hoţ, un destrăbălat, un sectar, un necredincios, un evreu – pe fiecare îl vei primi cu suflet deschis, cu o inimă plină de dragoste şi de compătimire.
Atunci te vei afla în putere a mântui oameni, a face minuni, înviind spre viaţă vecinică suflete omeneşti moarte.
Pentru a împlini legea lui Hristos, mai cu seamă pentru un păstor, neapărat trebuie câştigată această dragoste.

Dea-ţi Domnul puterea ca „ punându-ţi mâna pe plug, a nu privi înapoi ”(Lc.9:26). Însă fără de dureri a se mântui omul este cu neputinţă. La început ele sânt greu de purtat, dar când dragostea lui Dumezeu atinge inima, atunci, din prisosul fericirii sale, sufletul devine stăpânit de setea de a suferi pentru Dumnezeu – precum şi El însuşi a suferit pentru noi: dragostea Sa pentru noi L-a dus la Cruce.

Sursa

6 thoughts on “Arhimandrit Sofronie

  1. Haralambie says:

    Sunt un iubitor de Sofronie Saharov si am gasit un portal crestin ortodox plin de pace care promoveaza articole de suflet.
    http://www.catehetica.ro/prin-mandrie-oamenii-isi-zidesc-propriul-iad
    http://www.catehetica.ro/relatia-dumnezeu-om
    Am încercat sa postez la comentarii si link-uri acestea pe blogul lui marius cruceru unde am vazut ca ati mai polemizat si nu au fost aprobate.
    Am pus si link de la : http://www.catehetica.ro/sectologie si http://www.catehetica.ro/catolicismul dar se pare ca administratorul de acolo nu doreste sa fie vazute aceste articole. Ele ar fi destul de lamuritoare, mai ales ca ating toate problemele ridicate in comentarii.
    Imi place blogul dvs si voi reveni mereu! Succes!

    Haralambie

    1. Vă urez bine venit domnule Haralambie, sunteți binevenit la mine pe blog atâta timp cât dialogăm spre slava lui Dumnezeu; nu-mi prea plac blogurile ortodoxe românești fiindcă au o inclinație naționalistă, și o viziune îngustă a Ortodoxie. Eu îmbrășișez ecumenismul, la fel cum a fâcut-o George Florovsky, Evdokimov, Schmemann, Lossky, Stăniloae, și alții. Acest blog e pentru toți care vor să vorbească despre Dumnezeu, adevăr, bine și frumos. Mă bucur că vă place blogul meu. Sunteți binevenit, și vă mai aștept.

  2. andrei says:

    Domnule Liviu, imi place foarte mult blogul dvs.
    Si va impartasesc parerea in legatura cu blogurile crestine romanesti, puternic impregnate de nationalism.
    Nationalismul, ca toate -ismele, reprezinta, in opinia mea, o denaturare a iubirii de neam.
    Iubirea de neam, eu asa o vad, e fireasca, naturala.
    E normal sa-ti iubesti neamul, la fel cum e normal sa-ti iubesti parintii, bunicii, locul unde te-ai nascut si unde ai copilarit etc.
    Ceea ce nu e normal, este sa faci din asa ceva o ideologie.
    Este ca si cum ai ideologiza dragostea fata de parinti sau fata de satul tau.
    Eu cred ca Mantuitorul ne cere sa iubim pe toti oamenii, indiferent de etnie, rasa sau popor.
    In acelasi timp, cred intr-un fel de specific al fiecarui neam, care nadajduiesc ca se va pastra in vesnicie, deoarece nu-mi pot imagina ca vom intra in viata vesnica cu mintile spalate, fara sa mai stim cine suntem, in ce limba am gandit, am simtit si am iubit, cine ne sunt parintii, fratii etc.
    Viata vesnica, daca e cu adevarat personala, nu poate sa fie ceva fara legatura cu tot ce a fost aici.
    Viata vesnica nu poate fi decat tot viata mea, a celui care am fost aici, cu iubirile, prieteniile, parintii, fratii, cu toate traiectoriile mele autentice si cu tot ce a fost curat si vrednic de iubit.
    De aceea, cred ca si diversitatea neamurilor va trebui sa se pastreze cumva in viata vesnica.
    Dar asta nu inseamna ca un om trebuie iubit mai putin, doar pentru ca e de alt neam decat noi.
    Aceasta e ceea ce resping eu: ura fata de alte neamuri si credinta apriorica ca neamul tau e mai bun doar pentru ca e al tau.
    Insa , asa cum am spus, nu cred ca apartenenta la un neam, la o limba, la o traditie reprezinta un pacat si ceva care trebuie distrus.
    Dimpotriva, Mantuitorul a venit in lume spre a sfinti firea umana si tot ce tine de viata omeneasca, atata timp cat e bun si curat.
    De aceea cred ca tot ceea ce merita pastrat in vesnicie, se va pastra. tot asa cum se va pastra o anumita legatura cu parintii nostri sau cu sotia noastra.
    Fara asa ceva, nu concep viata vesnica.
    Fara asa ceva ar fi o viata vesnica oricat de frumoasa, oricat de bogata, dar nu ar fi “a ,mea”, a celui care am fost aici, cu tot ce a fost curat si bun in ea,
    cu iubirile, prieteniile curate, proiectele autentice si tot ce tine de mine si de viata mea.

    1. Frumoase gânduri Andrei. Ești binevenit pe plaiul meu. Dacă dai un search o să vezi cât de împânzite îs blogurile ortodoxe cu fanatism. Nu știu cine le-o spus că ortodoxia = românism, sau că Hristos e ortodox. E curat fdanatism. Dacă ești cititor de engleză, o să vezi diferența de mentalitate între ortodoxismul occidental și cel răsăritean.
      Nu are nici o legătură ortodoxia cu rasismul. Sunt unii care propovăduiesc ură față de unguri, turci , arabi, etc. Asta e o ideologie seculară, diavolească, nicidecum creștinească. Un blogger n-a mai vorbit cu mine fiindcă mi-am schimbat numele meu de român, cu unul unguresc , al soției. Mă întreb ce Evanghelie citește bietul ”creștin”.
      Creștinismul, Isus Hristos m-a lecuit de rasism față de unguri, așa încât să pot să mă căsătoresc cu o creștină maghiară. Mi-am schimbat atitudinea față de rromi, și alte nații. E multă muncă la mentalitatea noastră românească. Ne mândrim că suntem creștini înainte de a fi creștinați, și creștini din născare. Însă suntem primii în avorturi, și toate cele.
      Îți dai seama cum ne privește Domnul Hristos?

  3. andrei says:

    Unul dintre parintii pe care i-am admirat cel mai mult este parintele Galeriu.
    Sfintia Sa facea o legatura intre biserica si romanism, dar nu in sensul ca ortodoxia ar constitui o parte a romanismului, asa cum fac unii care subordoneaza de fapt credinta unei etnii. Ci in sensul ca biserica ortodoxa a jucat mereu un rol important in viata neamului romanesc, incepand de la constituirea lui si pana astazi.
    Parintele Galeriu chiar numea Biserica Ortodoxa maica neamului romanesc.
    Dar facea aceasta intrucat stia din istorie cat de importanta a fost biserica in existenta acestui neam.
    Asta nu inseamna ca daca nu esti ortodox, automat iti pierzi calitatea de roman. De altfel, eu cred ca ortodoxia e pentru toata lumea si pentru toate neamurile, nu numai pentru romani, rusi sau greci.
    In rest va dau dreptate: nici eu nu privesc cu ochi buni xenofobia, fanatismul, habotnicia si alte lucruri de genul asta, care pentru mine nu au nimic de-a face cu crestinismul, ci cel mult cu patimile noastre.

Leave a Reply

