Mă apuc de Evanghelia după Ioan


Beniamin Fărăgău

Din anii de uceinicie petrecuți „la picioarele” lui Beniamin Fărăgău am rămas sigur cu două lucruri: să cred din întreaga-mi ființă că Scripturile sunt Cuvintele lui Dumnezeu, iar celălalt lucru e iubirea lor(Scripturii).
Gândurile care le voi scrie sunt rodul citirii și studierii Evangheliei a Patra, însă ele s-au copt după citirea unor comentatori pe Ioan remarcabili, ca:Beniamin Fărăgău,William Barclay, William Hendriksen, Leon Morris și Raymond Brown.
Nu recomand comentariul lui Gerard Maier, apărut la Editura Lumina Lumii: e tare sec și insipid.

Aș începe direct cu textul, mă enervează Introducerile în care se dezbat tot felul de năzbâtii, îndoieli, presupuneri, „certitudini”, ce a mai descoperit arheologii și ce nu. Și toate tărășeniile astea sunt provocate de teologii liberali.
Legat de Evanghelia a Patra, după Ioan putem vorbi despre Gnosticism și influența acestui curent asupra Apostolului și a Evangheliei lui, dacă Evanghelistul Ioan a fost un gnostic, și dacă da ce fel de gnostic? gnostic evreu sau grec? etc.
Dacă Evanghelistul Ioan a fost influențat de filozofia elenă, are legătură Logosul(λόγος) din Evanghelie cu logosul din cultura greacă antică? Știa Ioan de Philo din Alexandria și de scrierile lui? Dar de literatura rabinică?
Nu afirm că toate întrebările acestea sunt de prisos, ba dimpotrivă.
Nu iau în considerare pe acei teologi/filologi/istorici care pun la îndoială textul, paternitatea sau autorul Evangheliei. Merg pe presupoziția că textul are un singur autor, și acela este Ioan, uceinicul preaiubit al Domnului Isus. Așa s-a crezut până acum în Biserica universală, de ce să cred altfel?
Mai toți comentatorii și-au împărțin textul(cu un scop didactic, textul fiind un tot-unitar) după cum l-a înțeles, fiecare altfel. Problema aceasta a structurării textului e legată de subiectivismul comentatorului, nu e ceva obiectiv ce trebuie descoperit.

Tema Evangheliei a Patra este Isus Hristos, Fiul lui Dumnezeu.

Isus a mai făcut multe alte semne înaintea ucenicilor Săi, semne care nu sunt scrise în această carte. Însă acestea au fost scrise pentru ca voi să ajungeţi să credeţi că Isus este Cristosul, Fiul lui Dumnezeu, şi crezând, să aveţi viaţă în Numele Lui.

O să urmez Privirea de ansamblu a Evangheliei cea propusă de William Hendriksen:
După el Evanghelia se împarte în două. Punctul de turnură se află în apropierea Capitolului 12 unde, Domnul Isus se întoarce de la mulțimi către grupul strâns și intim al uceinicilor.

Primele șase capitole formează un tot unitar, fiind strâns legat între ele. Aceste capitole proclamă măreția Fiului lui Dumnezeu care s-antrupat, s-a revelat lumii, care L-a respins, prima dată în Iudea (Capitolul 5), după aceea în Galileea (Capitolul 6).
Aceste capitole (după Prolog,1:1–18) acoperă diverse evenimente mari și discursuri ce au loc într-o perioadă aproximativă de 2 ani și 4 luni; din luna Decembrie a anului 26 până la Paștele anului 29.
Urmează o perioadă de-o jumătate de an (de la sărbătoarea Paștelui până la sărbătoarea Corturilor) în care Ioan nu relatează nimic în evanghelia lui.

TO BE CONTINUED🙂

4 thoughts on “Mă apuc de Evanghelia după Ioan

    1. ce să fac? acum învăț gramaticile, nu sunt ilustru în treaba asta, ați greșit blogul/autorul🙂
      Eu cred că dvs aveți greșeli de exprimare: dacă aveam una două greșeli(1 a găsit Vera mea) spuneați că am greșeli, dacă erau peste 10 sunt multe

  1. @ColyM
    Any insights on the content and the structure? I would love to hear about that!
    @horvathliviu
    Dragule…, keep on going!! Esti pe drumul bun. Intelegand Inima Tatalui, si adapandu-ne din revelatia Lui, spiritul nostru se vindeca, si se maturizeaza! Multa Dragoste si Binecuvantari!!! Vasi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s