Marcu 1:32-34


1d-christ-healing-the-blind-man-le-sueur

32. Seara, când a apus soarele, au început să aducă la El pe toți cei bolnavi și îndrăciți.

33. Toată cetatea [era]adunată la ușă.

34. Și i-a vindecat pe mulți care aveau fel de fel de boli și a alungat mulți demoni; și nu-i lăsa pe demoni să vorbească și să spună că-L cunoscuseră.(Noul Testament, Evanghelia după Marcu, ediție bilingvă-Cristian Bădiliță ,2012)

32 Ὀψίας δὲ γενομένης, ὅτε ἔδυ ὁ ἥλιος, ἔφερον πρὸς αὐτὸν πάντας τοὺς κακῶς ἔχοντας καὶ τοὺς δαιμονιζομένους· 33 καὶ ἦν ὅλη ἡ πόλις ἐπισυνηγμένη πρὸς τὴν θύραν. 34 καὶ ἐθεράπευσεν πολλοὺς κακῶς ἔχοντας ποικίλαις νόσοις  καὶ δαιμόνια πολλὰ ἐξέβαλεν καὶ οὐκ ἤφιεν λαλεῖν τὰ δαιμόνια, ὅτι ᾔδεισαν αὐτόν.
(Aland, B., Aland, K., Black, M., Martini, C. M., Metzger, B. M., & Wikgren, A. 1993, c1979. The Greek New Testament (4th ed.) (91). United Bible Societies: Federal Republic of Germany)
Această istorisire împreună cu episodul exorcizării din sinagogă și vindecarea soacrei lui Petru au avut loc în aceași zi de sabat.  Seara, când a apus soarele (ὀψίας δὲ γενομένης, ὅτε ἔδυ ὁ ἥλιος) au adus la Isus bolnavi și îndrăciți.
În ziua aceea de sabat s-a întâmplat lucruri mărețe, supranaturale, care a mișcat întrega cetate Capernaum. Această istorisire relevă autoritatea lui Isus asupra bolii(a lumii naturale) și a demonilor( a lumii supranaturale). Nimeni nu-L cunoșteau pe deplin pe Acela ce înfăptuia aceste miracule, afară de acei demoni care erau reduși la tăcere. Ne aduce aminte de ceea ce numesc teologii secretul lui Isus.
În tradiția iudaică era nepermis a se lucra în ziua sabatului. Cum nu erau ceasuri și orologii în Palestina secolului întâi, evreii măsurau ziua de la 6p.m. până la 6 p.m.
 Seara se termina ziua sabatului, și legea le dădea voie să se deplaseze dintr-un loc în altul.
”Apusul reprezintă sfârșitul sabatului; prin urmare, bolnavii pot fi scoși din case și aduși până la casa unde Se află Iisus. Legea este respectată. ”(Cristian Bădiliță)
La Isus sunt aduși cei bolnavi și îndrăciți. Peisajul povestirii se schimbă, de la individual la general. Isus este creionat în istorisirile anterioare ca fiind interesat de persoane individuale, pe care le vindecă și/sau exorcizează. Aici mulțimea amorfă mege la Isus pentru a primi mântuire pentru trup și suflet.  În antichitate se credea că Cel Rău este pricina tuturor bolilor, însă se prea poate ca multe din bolile psihice din antichitate au fost văzute, diagnosticate ca fiind de natură demonică.
E greu și-n medicina de azi să faci diferență între boală psihică și posesiune demonică.
Interesant e comentariul lui Marcus Joel la acest pasaj:

The end-of-Sabbath context is also important because this period was marked in Jewish homes by the Havdālāh service, in which God’s creation of the world was celebrated; this custom seems to go back to Second Temple times (the Houses of Hillel and Shammai already debate some of its details; see m. Ber. 8:5 and cf. “Havdalah,” 1481). In some rabbinic and Jewish magical texts and formulae, the Havdālāh period is associated with the fight against demonic powers and other magical procedures (see b. Pesaḥ. 53b–54a; Gen. Rab. 11.2; Geniza 16:5:1; cf. Kohler, “Habdalah”; Scholem, “Havdala”; Naveh and Shaked, Magic Spells, 220–21). These associations of the Havdālāh period perhaps provide part of the background for Mark’s picture of the divine act of eschatological re-creation whereby Jesus heals and casts out demons in Peter’s house at the conclusion of the Sabbath. The eschatological dimension of Jesus’ actions is underscored by the repeated emphasis on completeness: all the sick and demon-possessed are brought to the house where Jesus is, and the whole city gathers at its door.

m. Mishnah
b. Babylonian Talmud
Marcus, J. 2008. Mark 1-8: A new translation with introduction and commentary. Vol. 2 is published by Yale University Press.; Vols. 2 has series: The Anchor Yale Bible, volume 27A. (200). Yale University Press: New Haven; London

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s