De la Cina de Taina la Dumnezeiasca Liturghie a Bisericii Ortodoxe(II)


Cu anevoie poate fi trecut cu vederea modul extrem de „simplu” în care se săvârșeacultul divin în Biserica primară. Nu existau edificii bisericești, sau numai unele foarte simple. În orice caz, nu existau veșminte cultice, tămâie, icoane sau o muzică bisericească complicată. Abstracție făcând de acțiunile sacramentale centrale, totul avea în permanență o semnificație practică ușor de recunoscut: lumina adusă odată seara; sărutarea păcii; aducerea darurilor naturale(„jertfa”). Numai în chip cu totul incipient se anunță la Hipolit un fel de „simbolism”, atunci când se spune: apa de la aducerea ofrandei trebuie să arate ca imagine a botezului faptul că omul lăuntric ca ființă însuflețită primește lucruri asemănătoare cu trupul.

Dar cu toată simplitatea încă dominantă, cultul divin al Bisericii primare nu este totuși o adunare protestantă. Foarte devreme întâlnim semnul crucii.

Cu argumentul acesta Karl Ch.Felmy a intrat în jocul ieftin al apologeticii deluzorii. Foarte puțini teologi care emigrează dintr-o confesiune-n alta au tăria să nu-i îngroape în noroi pe foștii frați în credință. Oricum într-o cartea de istorie ca aceasta nu e loc de debat-uri creștinismul primar a semănat cu noi, nicidecum cu voi. Nu găsești nicio asemănare între un fluture și o larvă. Iar crucea, cel mai pueril argument pentru apărarea Ortodoxiei, nu e pricină de poticnire nici pentru protestanții zilelor noastre.

Mie-mi pare că Felmy aici le-a făcut jocul ortodocșiilor, și-a lăsat academia oleacă și le-a cântat în strună noilor lui frați. La Jaroslav Pelikan nu găsești sectarisme de-astea. De aceea rămâne no.1 ca istoric al creștinismului pentru mine.

Apropo de cruce, a apărut o carte, despre simbolul crucii înainte de Constantin:

The Cross before Constantine: The Early symbol-Bruce W. Longenecker, August 2015.

51-xnCEvNqL._SX331_BO1,204,203,200_

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s