Posted in Uncategorized

Teologia ce am întâlnit-o în copilărie


Prima dată am auzit despre Dumnezo de la frații mei. Îmi spuneau fascinați că l-au văzut pe Dumnezo, că au fost la biserică într-o duminică. Eram și eu curios nevoie mare cum arată acest personaj. Ei începeau să mi-l descrie:„ Are o pălărie verde mare, vezi că e pe peretele acela scobit…” Eu nu l-am mai găsit. Era zugrăvit în mintea mea un fel de personaj cu joben verde unguresc, rupt din cărțile lui Charles Dickens. Mi-am adus aminte de experiența mea în stil proustian după ani când l-am citit pe Soren Kiekegaard: Dumnezeu nu e un papagal imens roșu pus la expoziție pentru gură cască.

Mi-aduc aminte prima mea vizită la biserica ortodoxă din sat. Eu aveam o misiune: să-l văd și să-l salut pe personajul lui Dickens. Muzică sobră, miros de tămâie si sfară. Înghesuială. Am vrut să rup rândurile, mâini necunoscute mă-mbrânceau să stau locului. Am vrut să șed pe un scaun papal dar am renunțat când am văzut că mă scrutează fețe de babe acre. Să nu cumva să-mi împlinesc dorința de glorie din Grădina Eden. Fiecare scaun (nu erau prea multe) avea un nume scris încă de la facerea lumii. Nu era pentru un muce ca mine. Popa, care era mai tot timpul cu spatele, era îmbrăcat în negru, avea un fel de luceag în flăcări. Dacă-i negru pesemne că nu-i semn bun. E în cârdășie cu toate personajele fantasmagorice rele din coșmarurile mele. Când s-a întors către noi, mișcându-și luceagul, m-a cuprins frica și m-am afundat în mulțime, care nu știu de ce, se îmbulzeau să-l întâmpine.

Tata avea o Scriptură neagră, o carte mai mare decât toate. Ne-a avertizat să n-avem treabă cu ea. Aveam patru mere din Eden care-i aparțineau tatei: taragotul, țigările Carpați, aparatul de ras și Scriptura. Când părinți nu erau acasă am cotrobăit prin toate. Scriptura mi s-a părut destul de ciudată: fără poze. Cine a scris-o a fost egoist. Nu s-a gândit că într-un cărțoi așa mare câte poze cu povești puteau încape. Avea cifre imense urmate de scris. O carte cu coduri. Magică. Abia aștept să cresc mare să-mi bat capul cu aritmetica ei.

images

Bunica mea și unchiul cel mare, care erau penticostali, locuiau la Răcătău, loc de pelerinaj vara. Mi-aduc aminte când am ajuns printre primele dăți că îmi confundam unchiul cu bunicul. După ce-l strigam ca pe bunicul, toți din casă se amuzau de mine ca de-un bufon. Seara toți din casă horeau cântări. Era un fel de casă lăutărească pentru mine. Am început să țopăi. M-au oprit spunându-mi că-i păcat. De ce? Lui Dumnezo nu-i place dansul. Hm. Bine de știut. Și așa nici acum nu știu să țopăi nici ca o capră! 🙂 Aveam o vârstă fragedă iar unchiul vorovea cu mine(și cu toți ceilalți) numai de Dumnezo. Mi s-a părut stânjenitor asta. Ce treabă are Dumnezo cu zeama de fasole, cu porcii nesătui, cu găinile dacă au făcut sau nu ou? Nu e treaba lui Dumnezo să stea în biserică și să ne lase peste săptămână de capul nostru? Am aflat de la unchiul că semnul crucii, pupatul lui Iisus în icoane, popa cu luceagul, toate astea sunt păcate grave numite idolatrie, nu așa grave precum dansul. În puținele zile am trecut printr-o cateheză rapidă, eram nealcoș nevoie mare că știam tot despre Dumnezo, idolatrie, popa cu luceagu, icoane, Biblia(nu Scriptura), și mai ales despre iad și mai ales rai, unde sigur am deja un scaun cu numele meu ce mă așteaptă, nu de lemn mâncat de viermi cum au ortodocșii, ci din haur! Am ajuns acasă ca un mic Luther gata să schimb lumea, însă mi s-a tăiat entuziasmul ca maioneza după prima zi. Vorba aceea, e mai lesne să fii sfânt pe-un stâlp în Hierapolisul Frigiei decât sfânt în a ta casă. 🙂download

Dialogul e treabă anevoios de grea, în care Părinții Pustiei nu au fost prea interesați să ne dea niște hinturi.

 

 

 

 

 

Author:

şoţul Veruşcăi,tatăl lui Patrick & a lui Nathan

3 thoughts on “Teologia ce am întâlnit-o în copilărie

Leave a Reply

