Cum citim literatura?


N-am astâmpăr și Mikiduță mă îmi șoptește în ureche să-l citesc pe Bram Stoker. Nu se poate, domle, îmi zice, să nu-l citesc pe irlandezul care a fost interesat de plaiurile tale. Știi, continuă drăcușorul, îți v-a folosi la treaba ta cu ecumenimul, punți de legătură, bla, bla, bla. Am găsit o ediție Bibloteca pentru toți, dar diferența între ce au irlandezii și noi, e la fel aceași depărtare dintre Românika & Irlanda. Iote dovada:

img_20170224_172554

Toate bune și frumoase, intru în atmosfera românească prin uăchii unui inglej, până mă-mpiedic de ditamai bolovanul și pusăi pause pe poveste. Și încă a rămas tot pe pauză până-mi lămuresc nedumerirea, care m-a dus pe plaiurile hermeneuticii.

Zice badea Stoker că a poposit pe la Britiș Museum să facă cercetări, înainte să calce în bătătura dracului, că a găsit că România e formată din 3 state: Transilvania, Moldova și Bucovina. Că e cel mai sălbatic și mai puțin cunoscut ținut din Europa. Toate astea se trag de la unguri, dar pesemne că habar n-avea Stoker de România Mare (a lui Vadim) să înțeleagă oblu cum stau lucrurile. 🙂

El face o afirmație: Transilvania e în fundul estului.

Continuă povestea și constată că cu cât se afundă tot mai adânc în est, trenurile devin tot mai leneșe și au o tot mai mare întârziere. Cum naiba e în China atunci? se întreabă.

Pesemne că e o eroare geografică, baiul e cum să o iau? Aud gurile rele care mă apostrofează:

-Măh, da` tu nu poți citi o carte ca tot omu` ? Tu nu poți să taci și să te uiți la film?

Dară…

Avem explicații plauzibile. Una, că Stoker a fost dezinformat de Vadim pe la Britiș Museum. Găsim o grămadă de „fals în acte” prin documentele istorice. Ce-mi place harta asta unde Roma e buricul pământului.1024px-tabulapeutingeriana

Cealaltă e că Stoker a folosit această eroare să-și coloreze povestea. Păi dacă nu era cea mai estică regiune, cine mai râdea de chineji?

Amu` să o luăm „spiritual”. Nu v-ați pus astfel de întrebări când ați citit Evangheliile? Într-o versiune Iisus intră în cetate, în alta iese. Păi să se hotărască, zic. Un cronicar vede un îndrăcit, altul vede dublu. Poate omu` avea baiuri cu vederea, pe atunci nu era Opticris. Dar, no, cum citim literatura?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

