Fariseu îndrăgostit


Eram într-o continuă dinamică, doar vectorul direcției, precum la integralele matematice, se mișca precum acul busolei în furtună. Viața-i mai palpitantă și mai complicată decât matematicile, niciodată nu vâjești din prima interogația ecuației. M-am întâlnit cu o ciurdă de personaje pe potecă, amalgam mixat într-o budincă de poveste, cu ingrediente din Călătoria creștinului a lui Bunyan, tâlhari din pădurile ascunse-n păcură medievală a personajelor lui Grimm, sfântocani și Scufițe roșii, lupi flămânzi și miei idioți, Franciști din Assissi și oameni cu drag de carte precum Toma din Aquino.

Am trăit o vreme ca un penticostal ca-la-carte, era potop de minuni nu alta. Ziceai că aveam volanul Cerului în mâini. Ziceam o rugăciune și se făceau muci lămpile televizorului Sport(curu-dracului), unde-și spăla păcătoșii uăchii și mintea la Antena 3.

Am ales școala lui Toma. Iubeam literarura. Era leacul meu pe termen lung. Dar înainte de asta, am trecut printr-o deratizare, cu foc și var. Ce naiba să fac cu literatura seculară, lumească, care-mi trăgea cu ochiul? Scriptura era geloasă. Mi-a zis: ori cu mine, ori cu ele! Nu se mai poate altfel, altfel bag divorț!

Era iarnă, focul iadului era în sobă, asta o știam de la bunica de la Muntele Rece. Ardeți, mânca-v-ar pucioasa iadului, cătranul să picure în stil chinezesc peste voi…! Le-am ars în stil medieval, precum la Revoluție toate cărțile cu chip de nea`Nicu.

Acum conștientizez că poți fi beat chiar dacă nu pui pic de băutără-n gură, chiar dacă băutura e o spurcăciune precum la arabi. Am ars pe Herman Hesse, ce mi-a făcut-o cadou o fiică a Evei, care mi-era dragă. I-am zis ca prostul, și când i-am văzut întristarea am vrut să repar nebunia. Îi plăcea Ricky Martin, și i-am luat cadou, la același preț ca preferatul ei, ceva muuult mai bun: o casetă cu Frații Sfara!  Vorba aia, îngerii și dracii și-au dat friend pe facebook pentru câteva clipe, numa să se prăpădească-n râs de Bulă.

Ne-am adunat la casa lui Alioșa să studiem Coloseni. Am ales-o pesemne că am crezut că dacă tot i-a fost lene la Sânt Pavăl să o lungească, o dobândim ca pe-o dărabă de parizăr. Alioșa era școlit la picioarele lui Hilell, el făcea pe moderatorul. Punea întrebări, iar noi răspundeam : -Altă-ntrebare!

Când auziră harabagii sinagogii, care țineau depleiele căruții lui Dumnezeo, că Alioșa adapă dobitoacele la o apă tulbure, și-au scos zbicul. Eu am azvârlit, am dat cu potcoava, cu copita, cu coada după muște. Ba că apa nu-i așa de izvor ca la noi-niciunde, ba că o să ne piardă în staului saducheilor. Asta-i rodea, nu lumea, nu ateismul, nici ortodocșii, cât saducheii. Echipa Antivirus a sinagogii era interesată să rămâi curat, să nu te pișcoșești prin câcatul de afară și să nu duhnești a pișalău. Erau antipodoabe și anticarte. Că nu drept spune în Isai despre podoabe?, NU: odoarăle de casă, nu ținte pă grumajii lor, gherdeale, bățări, ineale, ceale de porfiră, ceale lucii foarte, ceale vișine și ceale vinete; și ceale roșii și vișonul cel cu aur și cu vânăt țesut și scaonele ceale de șezut și bobodealnicile ceale închise…

Sinagoga era antiacademie, că ce treabă are Ierusalimul cu Atena, vorba aceea. O fiică a Evei s-a încăpățânat să se ducă la teologie !(era văzut asta cum un băiat vrea să devină moașă în sala de nașteri, o antinomie, ce mai), iar tatăl ei, văzând că nu o înduplecă să se răzgândească, îi dă un sfat părintesc:

-Să grijești, draga tatii, de diplomă, că ț-a trebui la Poarta Cerurilor…

Era la saduchei unul care i-a venit lehamite de toți. Rătăcitul. Misiune imposibilă, mi-am zis, trebuie să-l scot din sihăstria lui. Am reușit, însă el m-a schimbat/mântuit/salvat mai mult decât am făcut-o eu. Mi-a zis odată,

-Măh Liviu, hai la noi, nu-i mare bai că penticostalii nu mai evanghelizează pe nimeni din sat, că dară o să să umple biserica când le cresc coptiii. Da` ai noștrii n-au nici evanghelizare, nici coptii așe mulți ca la voi. Hai la noi…Și dus am fost.

Leave a Reply

