Cum citim 1 Petru?


Prietenul meu, Luci, ne-a propus sã poposim pe prima epistolã petrinã întru studiu biblic. Eu aveam de gând Evanghelia dupã Ioan, din considerente cã-i mai soft, universalist, literaturã narativã, etc. E bine, chiar foarte bine cu Petru, sigur gãsim ceva de primatul papal prin epistolã, îmi zic, iar toți pãcãtoșii se vor pocãi…:)

Elisabeth Schüssler Fiorenza, în ghidul ei pe 1 Petru, face un tur hermeneutic general care, cred, cã ne v-a fi de folos fiecãruia ce se apleacã pe un text biblic.

Limbajul. Informaticienii înțeleg mai lesne cum funcționeazã limbajul: emițãtor, receptor, mesajul criptat, înțeles de amândoi. O persoanã își transmite mesajul, gândurile,etc, altei persoane, oral, scris,etc.

Discursurile autoritative, precum textele biblice, bule papale, etc, se cred cã odatã ce au fost enunțate au autoritate pe veci, în orice context și pentru oricine. Acest mod de a înțelege limbajul se numește modelul literalist. 

Multe confesiuni creștine și mulți credincioși îl folosesc în raport cu Scriptura.

Celãlalt mod de-a folosi limbajul e modelul retoric-performativ, ce concepe limbajul dialogic și argumentativ. Aici limbajul nu e o sursã pasivã de transmitere a unui mesaj constant, univoc între emițãtor & receptor/ vorbitor & ascultãtor. Aici limbajul e mai dinamic, generând noi înțelesuri. Un text biblic, mai ales literatura epistolarã trebuie înțeles/ã în aceastã cheie. Nu e important doar apostolul Petru, în cazul nostru, ci și comunitãțile cãrora le este adresatã epistola, demersul lui Petru e unul dialogic, dorește un rãspuns, etc.

Cum citim? Paradigme/modele de  interpretare

Când ne apropiem de o epistolã precum 1 Petru, aducem cu noi ochelarii noștri hermeneutici. Unii citesc Scriptura devoțional, alții liturgic, alții științific, cu lupa pe text precum Sherlock Holmes. 

Coerența  conceptualã și interesul intelectual comun definește paradigma de interpretare.(Belsey)

Elisabeth S.Fiona clasificã paradigmele de interpretare în patru mari modele:

  • I. Modelul scriptural-teologic
  • II. Modelul critic-științific
  • III. Modelul cultural-hermeneutic
  • IV. Modelul retoric-emancipator

Modelul scriptural-teologic a marcat de veacuri istoria interpretãrii Scripturii creștine & celei ebraice. Cel mai des folositã. Scriptura e consideratã Cuvântul lui Dumnezeu, revelat, cu autoritate ultimã.

Douglas Knight aduce niște subcategorii acestui model de interpretare:

  1. Critica Canonului biblic
  2. Literatura apocalipticã și fenomenul ei
  3. Interpretarea biblicã evanghelicã
  4. Interpretarea Scripturii iudeo-creștine
  5. Imspirația Scripturii
  6. Interpretarea ortodoxã biblicã 
  7. Teologia biblicã
  8. Teologia Vechiului & Noului Testament

Cum am spus, modelul scriptural-teologic a fost cel mai uzat de-a lungul istoriei Bisericii, astfel gãsim la creștinismul antic & medieval metoda împãmântitã a celor patru sensuri ale Scripturii:

  1. Sensul literal sau istoric al textului biblic
  2. Sensul tropologic sau moral
  3. Sensul alegoric
  4. Sensul anagogic, escatologic sau legat de viitor

În aceași notã, interpreții evrei și-au dezvoltat sistemul lor care îl ținem lesne minte prin acronimul PaRDes(Paradis):

  1. Peshat urmãrește sensul literal, deslușit al textului
  2. Remez sensul alegoric
  3. Derush ține de interpretarea narativã & legalã
  4. Sod cautã sensul mistic al textului

Trebuie sã amintesc cã ce am scris aici nu am primit prin revelație specialã, nem îngeri, pegamente-ștafetã, face to face cu îngerii lui John Smith, creditul merge la Elisabeth Schüssler Fiorenza, 1 Peter- Reading against the Grain, An Introduction and Study Guide, T&T Study Guides to the New Testament, Bloomsbury,2015.


    Advertisements

    3 thoughts on “Cum citim 1 Petru?

      1. Da, e greu însã nu imposibil. Trebuie o familiarizare cu scrisorile din sec I, a conceptelor teologice ce au valențe în iudaismul sec I, cultura iudaicã, elenã și romanã. O introducere onestã tradusã la Editura Logos, Biblia ca literaturã, recomand.

    Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s