În ce cred…


Recunosc retrospectiv 3 faze prin care am trecut până acum în ce privește dogma creștină.

  1. Aspiratorul. Aparatul ăsta nu mestecă ce înghite. Am citit orice carte ce era cu Jesus. De la matroana adventiștilor la John Piper. N-aveam grețuri la stomac, dar nici nu puteam să deosebesc la gust, finețea intelectuală a unui C.S.Lewis de un pastor trepăduș.
  2. Sectarul. Nimic nu intră, nu iese din sistemul nostru teologic la care am aderat. Ceilalți sunt falși, orbi, păcătoși, pierduți.
  3. Sherlock Holmes. Colegii mei mă poreclează ateul, fiindcă pun la îndoială unele presupoziții, dogme împământite. Cred că cei ce slujesc Evanghelia să nu aibă foloase financiare după asta. Afaceri. Același model ca politicienii. Ajung la ciolan și-l jumulesc. De-aia nu sunt de acord cu multe spectacole așa zis creștine, de la vindecările carismaticilor pe stadioane la pelerinajele moaștelor. Mulți bani și înșelăciune. N-are treabă adevărata teologia cu asta. Dacă high priștii ar renunța la ritualurile aceste, pierd un income de bani. E bine așa, aducem aminte tradiția, tre-s-o continuăm.

Scriptura și tradiția sunt un izvor viu. Orice sistem teologic care se vrea să găsească cheia absolută de interpretare, semnează certificatul de deces al teologiei. Fiecare știință, de la arheologie, filologie, până la cosmologie, ajută la o cunoaștere mai îndeaproape a tezaurului teologic. Confundăm Scripturile cu sfânta scriptură a musulmanilor, Coranul. Cercetați, Scriptura e altceva: cuvântul oamenilor despre Dumnezeu, care nu e absolut, picat din cer fără greșuri gramaticale, geografice sau istorice.

Prefer un Jurgen Moltmann decât pustnicul neștiut de nimeni prin grotele deșertului. Mă-ncântă misticismul de orice fel, dar ca om ce trăiesc în cetate, am nevoie de un ghid pentru bătătura mea. Ecumenismul, dialogul interreligios poate ne păzi de viitoare conflicte, războaie. Trebuie să iubim alteritatea, dar înainte de asta, trebuie să avem aplecare, ureche să ascultăm o altă limbă, cultură, tradiție. Și asta nu cu spiritul de-a câștiga în sac un prozelit. Dumnezeu dacă voiește poate îndupleca, nu mă bazez pe logica, bibloteca, înțelepciunea, persuasiunea mea.

Și nu în ultimul rând, teologul trebuie să iubească natura. Expoatarea ei hapsân ne-a târât prin mii de conflicte armate, dezastre ecologice și drame umane.

2 thoughts on “În ce cred…

Leave a Reply

