Conversații la capul mortului. Cea mai grea meserie e a mea!


Eram într-o conversație cu un popã ortodox care are jobul pe la Patriarhie. E pe lângã highpriest. Un manelist. Un prelat cu atitudine de mafiot, ce vorbește de sus cu scuipați pe prostime. Îmi spunea sã-mi vãd de treaba mea de asistent, de ștersul la cur al babelor.

Mi-ai mi-a spus-o asta o colegã înainte sã plec din țarã. Ce, tu mergi de la halat alb, sã ștergi la cur babele?

Meseria asta de asistent medical( nursã, cum îmi place sã-i spun), a fost fondatã de Nightingale, care și-a dat seama cã omul are 14 nevoi fundamentale, de la mâncat, religie, pânã la cãcat. Toate sunt importante, chiar dacâ ne hizlim. Dacã omul nu halește, îl hrãnește pe gurã, sau pe sonda ce i-o vârâm pânã-n stomac. Nu putem lãsa omul flãmând. Dacã nu cacã, …un mare rahat, ce se lasã cu dureri și discomfort ce amintesc omului cã existã și iad pe pãmântul acesta. Constipație, încurcãturã de mațe, hemoroizii, cancere ce se terminã cu mutarea anusului cu o stomã pe abdomen, …vizitați o clinicã de gastro și împuțiți-vã. Cum naiba sã te hizlești de amãrâții ãștia?

Da, nu știu cine dracu m-a pus sã aleg meseria asta de mecanic uman, care cred, e cea mai grea meserie ever. Nu ai treabã ca orice mecanic, cu șoroafe, bujii, ulei de motor, ci cu umorile, scursurile, abcesele, buboaiele, etc ființei umane suferinde. Mi-aduc aminte primele zile de practicã în spital, eram la Chirurgie III, în ambulatoriu. Toți care intrau pãreau normali, pânã se dezbrãcau…Mã înțepau ochii la ce vedeam. Dacã fac și eu? mã întrebam dobitocește. Dacã se ia? Am avut câteva senzații de leșin și precum cetãțeanul turmentat, mã țineam, rezemam de dulap.

Am devenit nesimțit. No feelings, precum Hanibal Lecter. Putem mânca sandvișul nestingherit, dupã 5 minute când murise careva. M-am detașat, fiindcã în meseria asta nu au nevoie de bocitoare. Am asistat câteva sute de pacienți murind, și nu e nicio glorie în moartea cuiva. Moartea e nașpa. Vine cu agonie, cu știrea morții, deznãdejde, neputințã. Murim animalic.

Mi-am dat seama, de multe ori, ieșind din spital, cã lumea dinafarã habar n-are ce facem noi acolo. Ne luptãm cu moartea prin tehnici științifice. Nu sunt rugãciuni acolo. Mai veneau preoți sã se roage, dar pânã sã-și instaleze mobilierul și patrașirul trebuia sã-i scoatem cã intra moartea în pacient mai iute. Unii colegi cu boalã pe tot ce înseamnã biserica, îi lua disperarea când le spunea popilor sã o șteargã:

– Mã, tu nu vezi cã o dat edemu’ pulmonar de când mormãi rugãciunile ale? Tu-ți patrașiru’mã-tii, tu nu știi ce-i ãla edem pulmonar?

Îi calmam, zicându-le, -Mã, da’ tu crezii cã la teologie învațã despre edem pulmonar?

-Ar trebui! zice, de câte ori merge popa la muribund, poate trebe intubat, resuscitat, sã-i dea o aspirinã…și el ce face? Îi dã pitã sã-l înece de tãt. Fiindcã dacã nu moare, nu-i mai îngropãciune, nu mai iese parnosul.

Hai mãi, zic în glumã, sã ne facem o firmã de îngropãciuni. O sã ieșim pe profit! Ce zici, ne bagã la conflict de interese?

Te bagã pe tine, popã, cã te popești numa sã-i îngropi pã ãștia! Numa la bani vã stã capu’, v-aș trata io de boala asta :))

3 thoughts on “Conversații la capul mortului. Cea mai grea meserie e a mea!

  1. perfect adevarat. la arad a venit un grup de tineri sa cinte cu chitara in salon. un popa sa faca ultima ungere. in rest zero barat. lupta cu moartea cind e si ea de fata e nașpa. tare nașpa. plus familia si personalul care nu-i spun pacietului ca e pe moarte. ma tot intreb de ce si nu aflu.

    1. E simplu. Politica spitalului. Câteodată nu trebui să-i spui din cauza familiei. Câteodată nu trebuie să zici familiei că-i pe ducă și să cheme popa. O poți lua în freză de la șefi. Tis iz it.

  2. contravine cu etica medicală care spune citez din memorie pacientul trebuie informat… psihologii spun că nu exista complianță la tratament dacă pacientul nu știe despre ce e vorba. de aici se pleacă. neinformarea spitalului este o politică proasta. comoditate. pe cine protejează? protejează spitalul. ori spitalul este pentru pacienti nu pacientii pentru spital. părerea mee.

Leave a Reply

