Zgârcenia lui Dumnezeu


Cele mai savuroase discuții teologice le-am avut cu babele. Au un ghiveci de teologie populară, care din păcate e întreținută de câte-un popă, mistic din huda unei chilii. Fiecare babă are o Meca unde să-și încarce USB-ul. Din conversațiile cu ele îmi răspund la întrebarea de ce cred dânsele în Dumnezo. Pică din cer cu minuni, ca pentru refugiați, iar îngerii ne fac cu ochiul dându-ne un pont unde căzuse sacul.

Dacă suntem atenți în timpul Liturghiei, pasajele din Evanghelii, citirea cu voce tare a unui pasaj din Viețile Sfinților, ne fac să ne punem o onestă întrebare: Ce povești sunt astea? Istorii a unor oameni ce-au umblat cu Dumnezeu în care supranaturalul era norma firescului. Ok, putem să le interpretăm metaforic, simbolic, ca o ZIP-are a adevărurilor lui Dumnezeu. Putem le lua literar. Însă dacă le luăm litarar, ajungem să trăim vieți paralele, să producem o schizofrenie în mintea noastră.

Cred în minunile din Scripturi și nu le pun la îndoială să nu mă trăznească Ilie pentru cutezanța mea. Zilele astea sunt cu lupa pe Evanghelii, dar na, afară să-mi îmbunătățesc greaca, ce să mai scotorocesc? Să am o mașina timpului l-aș trimite pe Sherlock să vadă cum a stat treaba. Pe vremea aia s-a scris altfel istoria, și nu de puține ori a fost îmbunătățită.

Am o treabă cu minunile de azi. Cruci în copaci tăiați de pe pajiștea UNESCO, tablouri chinezești cu mistici badjocoriți postmortem, transformați într-un fel de Michael Jackson pentru ortodoxie. E musai să ai o icoană cu Arsenie Boca, sunt sfătuit. Știi, mai bine nu. Prefer un poster cu Steinhardt, sau un tricou cu el, sau un citat de-al lui. Na! Povești cu minuni de două veacuri, iar dacă vrei să întrebi cu a stat treaba n-ai niciun martor. Pe bune? Mă întreb de ce prostim lumea cu bazaconii de-astea? Știu, oamenii neștiutori sunt ușor de manipulat. Mă uit la Vest, și oamenii de aici nu mai cred bazaconile astea. Și bine fac. Teologia nu e scociorâre după vindecări, minuni, tărășenii mistice. Dumnezeu e supranatural și din câte știu e tare zgârcit cu minunile. Dumnezeu nu e un clown, nu e circar. Și bine ar fi să nu fim nici noi circari.

Leave a Reply

